• Green Heads Team

SEITAN - vegan novinka od Green heads

Aktualizace: led 22

V asijské kuchyni jste měli možnost narazit na Seitan již několik století. Postupně si však nahrazování masa získává své jméno i v Evropě. Co to vlastně je Seitan, z čeho sestává a je pro nás vůbec zdravý?


Vydatný guláš, křupavý obalovaný řízek, pečená kachna - pro vegetariány a vegany to všechno byly jen pozůstatky z masožravé minulosti. To však již není pravda. Vše vypadá trochu jinak díky zázračné masové náhražce: seitanu. Tenhle zdroj rostlinných bílkovin se ve své konzistenci překvapivě blíží skutečnému masu a to mnohem více než tofu. Sója však není tajnou složkou, za kterou seitan vděčí své konzistenci. Co je v něm?


Odpověď na tuhle hádanku je pšeničný protein. Nebo jinými slovy lepek. Cože??? Démon, kterého se všichni odborníci vyhýbají jak čert kříže? Přesně tak. Je to takto: Pokud netrpíte nesnášenlivostí na lepek, není absolutně nutné se bez něho obejít za každou cenu. Byla by to dokonce ostuda. Na rozdíl od tofu obsahuje seitan méně tuku a vydatné množství bílkovin.


TOFU, TEMPEH NEBO SEITAN?


Jaký je tedy rozdíl mezi tofu, tempehem a seitanem? Předtím než se rozthl pytel s náhražky masa jako jsou beyond meat nebo nově i Mana burger, vegani a vegetariáni se mohli spolehnout jen na 3 ingredience. Tofu, tempeh a seitan.


TOFU

Tofu se vyrábí ze sójových bobů, které byly zpracovány na mléko a poté na bloky. Jedná se o pravděpodobně nejrozšířenější vegetariánský protein.


TEMPEH

Tempeh se vyrábí z celých, fermentovaných sójových bobů. Ačkoli tempeh a tofu jsou oba vyráběny ze sojových bobů, mají výrazně odlišné textury a chuť.


Na rozdíl od bloku tofu je blok tempehu plný celých sójových bobů, takže má mnohem pevnější struktůru. Také díky procesu kvašení je chuť zemitá.




SEITAN

Seitan se liší ještě více od tofu a tempehu, protože je vyroben z pšeničného lepku na rozdíl od sóji.


Pro výrobu seitanu se pšeničná mouka smíchá s vodou a hněte se, dokud se nevytvoří lepkavé těsto. Poté se promyje, aby se odstranil škrob, takže zůstane pouze protein.






Kdo má tedy v souboji seitanu se sójou navrh?

Jednoduše, zatímco tofu obsahuje asi 10 až 15 gramů bílkovin, 2 gramy uhlohydrátů a 5 gramů tuku na 100 gramů, Seitan má v průměru 25 až 30 gramů bílkovin, 2 gramy sacharidů a pouze 2 gramy tuku. To mluví za sebe. Je tu však háček! Protein z tofu může být v těle absorbován mnohem lépe - což kompenzuje účinek.


Pokud hledáte veganskou alternativu pro do menu vaší restaurace nebo bistra, měli byste seitan rozhodně vyzkoušet.



0 zobrazení

© 2019 by Green Heads

  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon